onsdag 25 februari 2009

SuperHjältinnor

supertjejer tar över skriver DN!

Först ville jag bara protetstera mot att Modesty Blaise inte skulle vara en bra förebild. Hon är en crime-boss turned good guy. Det är hon som är boss. Visst det kanske det är mycket naket. Men både hon och hennes kompis Will och är ganska ofta nakna/halvnakna utan att det sexualiseras.

Här kommmer min top 8 med Superhjätinnor (Mest DC)
1.Modesty Blaise. Woho
2.The Question Tränat med Richard Dragon och polare med The Specter.
3.Harley Quinn Jokerns giftimuna on/off-again flickvän som enligt mig är både galnare och smartare.
4. Scandal Savage Ledare av secret six och antagligen odödlig. Smart snygg och lesbisk.
5. Oracle Barbra Gordon före detta batgirl är hela DCU:s superhjätars google/commandcenter
6. "Batgirl III" "Cassandra Cain" växte upp utan talspråk. Hon talar bara "krops"-språk. Spöat Lady shiva.
7. Misfit "Dark vengence!" Med en sån catchfrace behövs ingen vidare förklaring.
8. Wonderella Hon vet vad hon gör när hon är ute och kör.

Bubblare: Mary Marvel. Ultra Kristet konservativa Mary Marvel tror inte de egyptiska gudarna hon får krafterna av är gudar. Nyligen sedd med Black Adams krafter och i sällskap med Eclipso

På Väg ner: Power girl Supermans kusin nej kompis nej syster nej atlantisk trollkvinna osv... Ret-conad till absurdum.

3 kommentarer:

tingotankar sa...

Helt rätt! Blev också extremt upprörd över dissningen av Modesty - helt klart en av de bästa hjältinnorna någonsin. Det bästa med henne var att hon hade ett mörker, en intressant bakgrund och var både medkännande och kall som permafrost. Man kan lika gärna klaga på att Tarzan sprang omkring närmast helnäck...

Sen måste jag utrycka både min beundran och mitt avståndstagande från din 10-i-topp - med undantag för Modesty och Harley.
Catwoman, Elektra, Black Widow, Jubilee (ja, jag är mer Marvel), She-Hulk (hon har ett sinne för humor), Alita Battle Angel och Power Puff Girls måste definitivt vara med.
:D

Anonym sa...

Konstig att författaren tar upp en sådan okänd figur (på den svenska marknaden) som 80 talets Daredevil, men verkar inte villja kännas av Tintin "clonerna" så som 80 talets Yoko Tsuno och Franka.

Saffe sa...

Ingen jätte fan av Catwoman och Elektra faktist. Men sen har jag som sagt inte läst så mycket Marvel. Power puff pinglorna skulle förstås varit med. Men tänkte inte riktigt på dem eftersom de inte är samma medie.

generated by sloganizer.net